Competitie

Wanneer u wilt deelnemen aan de NTTB-competitie dient u dit kenbaar te maken aan de wedstrijdsecretaris.
Een sportkeuring is niet verplicht, doch wel aan te bevelen.

In de competitie is het verplicht te spelen met een batje welke enerzijds is beplakt met een rood gekleurd rubber en anderzijds met een zwart gekleurd rubber, welke is goedgekeurd door de ITTF (International Table Tennis Federation). Deze rubbers mogen van dezelfde of van verschillende kwaliteit zijn. Daarnaast is het verplicht te spelen in het clubtenue: een zwarte short of rokje en een donkergroen gekleurd shirt, bedrukt met het clublogo. Deze clubshirts zijn via de secretaris te koop. Tafeltennisballetjes worden door de vereniging verstrekt.

Het competitieseizoen bestaat uit twee helften, nl. een najaarscompetitie van september tot en met november en een voorjaarscompetitie van januari tot en met april. Na elke competitie bestaat de kans om te promoveren en te degraderen. Op het laagste niveau speelt u in de 6e klasse, de zgn. recreantenklasse, waar gezelligheid veelal belangrijker is dan een uitslag. Een kampioenschap betekent promotie naar een hogere klasse.

In het algemeen worden er poules samengesteld van 6 teams, zodat in elk seizoen 5 thuis- en 5 uitwedstrijden worden gespeeld. De 6e t/m de 3e klasse spelen hun wedstrijden `s avonds in de regio van omgeving van Rotterdam tot Gorinchem, dat wil zeggen gemiddeld om de week een thuiswedstrijd in Papendrecht, afgewisseld door even zo veel uitwedstrijden. Vanaf de 2e klasse t/m de hoofdklasse dient er meestal iets verder gereisd te worden.

Een team kan ook aanvragen om in een andere regio te mogen spelen. Vanaf de 2e klasse en hoger wordt er veelal verder gereisd, vanaf de derde divisie zelfs landelijk. De hoger spelende teams spelen ook vaak uitwedstrijden op zaterdag.
De senioren dienen zelf voor vervoer te zorgen. Gebruikelijk is dat om toerbeurt met de auto wordt gereden. Spelers zonder auto regelen onderling een financiële vergoeding met de chauffeurs.

Tussen de voorjaars- en najaarscompetitie en na de voorjaarscompetitie tot de zomervakantie organiseert de TTV Papendrecht diverse toernooien en vriendschappelijke wedstrijden, ook voor niet-competitiespelende leden.

De jeugdteams spelen hun thuiswedstrijden op zaterdag van 13.00 tot 16.00 uur. Ook de uitwedstrijden worden op zaterdag gespeeld, het tijdstip is afhankelijk van de ontvangende vereniging. Het vervoer van de jeugd geschiedt om toerbeurt door de ouders.