Pieter de Graaff clubkampioen 4e/5e klasse

v.l.n.r.: Kees van Blitterswijk, Pieter de Graaff en Patrick Schuijl
Vandaag was de aftrap voor de jaarlijkse clubkampioenschappen voor de senioren van de TTV Papendrecht. De categorie 4e/5e klassers bestaat uit competitiespelers, nieuwe onervaren leden en niet-competitiespelers in de breedte van jong tot veteraan. Kortom een allegaartje die de gooi doet voor de titel clubkampioen 2023.

Organisator Niek van Westen wilde via 2 poules van 4 spelers naar (kruis-)finales, maar moest omschakelen naar een 7-kamp toen er een onverwachte afzegging kwam. Voordeel was dat dan iedereen tegen elkaar speelt, nadeel is het tijdbeslag, dus werd het best of 3 in plaats van best of 5.

Zoals gebruikelijk richt Niek zijn speelschema in naar de hoogte van geschatte speelsterkte/ranking, dus in de 1e ronde no.'s 2, 3 en 4 tegen 7, 6 en 5 (1=vrij). Deze ronde leverde geen verrassingen op, alle 3 partijen werden in 2 games gewonnen door de hoger geplaatste spelers.

De 2e ronde gaf wat meer verschil, Kees van Blitterswijk (1) moest duidelijk wennen aan het spel van Jan de Hooge, maar won wel 2 x nipt. Daarnaast had Patrick Schuijl (3) drie games nodig tegen Marco den Hertog (5), net zoals Kitty Devilee tegen Wilfred Coljee.
De 3e ronde waren weer vlotte overwinningen van de lage nummers (1-7, 3-5 en 4-6), waar Kees wel pas na 15-13 en 11-3 de felicitaties kreeg van Wilfred.
In de 4e ronde diende alleen Patrick Schuijl een derde game te spelen tegen Jan de Hooge en Jan wint deze beslissende game met 3-11.
Vanaf de 5e ronde wordt de tegenstand voor eenieder lastiger, wel voorspelbare zeges, maar ook een 2x 11-8 overwinning van Wilfred op Jan.
In de 6e ronde wint ook Marco van Jan, Pieter de Graaff (2) van Kitty en Kees van Patrick.
Slotronde, Marco wint van Wilfred en zij bepalen zo de 6e en 7e plaats. Jan is uitgespeeld en bereikt met zijn ene zege op Patrick de 5e plaats. Kitty en Patrick speelden om de 3e plaats, die door Patrick met 12-10 en 11-6 wordt gewonnen. De beide nog ongeslagen Kees en Pieter speelden dus om de titel. Na 11-7 en 4-11 trekt Pieter aan het langste eindje en wint resoluut de 3e game met 4-11.

Eindstand:
1e en clubkampioen 4e/5e klasse: Pieter de Graaff