Eddie van Weelde wint Gijs Ton Trofee
13 jun
2023

In 2019 werd dit bekertoernooi voor het laatste gespeeld, o.a. wegens de corona-ellende. Vorig jaar was er wegens het uitgestelde jubileum geen plekje in de agenda, maar dit jaar kon er weer gespeeld worden en zoals altijd bij een bekertoernooi waren er weer diverse verrassingen.

En o ja, wie was die Gijs Ton ook alweer? Voor onze nieuwe leden: Gijs heeft zich jarenlang uitgesloofd voor onze vereniging en behoort tot de Leden van Verdienste. Zie hier een foto toen Gijs nog actief was.

De loting leverde het hieronderstaande schema op, waarbij al gelijk de uitslagen met de game-resultaten zijn vermeld.

(Het verslag gaat verder onder het schema)

Het systeem is alom bekend, maar toch waren er nog opgetrokken wenkbrauwen bij diverse spelers. Ja, na een verloren partij was het al afgelopen, geen poulewedstrijden, maar een echte afvalrace. Om het ook voor de minder getalenteerde spelers aantrekkelijk te maken wordt er gespeeld met handicappunten voor het ratingverschil, met een maximum van 6 en dat is best veel. Behalve 4 geplaatste spelers werden de namen van de andere 17 spelers in de hoge hoed van Piet den Dikken gegooid, onze voorzitter had de organisatie dit keer uitbesteed.

In de voorronden was Pieter de Graaff helaas verhinderd, waardoor Hanno van Sintmaartensdijk een 'bye" kreeg. Verder valt de nederlaag van Piet tegen Patrick Schuijl op.

Ronde 1 leverde een zwaarbevochten overwinning van Jan Tillemans op ten koste van Marco den Hertog, die na zijn twee gewonnen games pas na de 5e wilde capituleren. Marco's zoon Roberto was meedogenloos tegen Michelle Nugteren, die geen enkele game kon winnen. Dinh Duc Dao had moeite om Matthijs van Hoek uit te schakelen, pas na de beslissende 5e game kon hij zich laten feliciteren.

In ronde 2 werden de kwartfinales gespeeld. Richard Steenhuisen speelde iets te vrijuit tegen Jan en liet zich na een verrassende 1-3 nederlaag uitschakelen. Ook clubkampioen Roberto moest even slikken nadat hij door Winnie van Rooij met 0-3 werd verslagen. De 3e verrassing was de eclatante 3-0 zege van Rian van den Tempel op Dao, ja ja, het is een bekertoernooi hé!

Omdat alles vlot verliep en alle deelnemers na uitschakeling gewoon bleven kijken naar het vervolg van het toernooi, werd besloten om de finales niet, zoals gepland, een week later te spelen, maar toch deze avond al af te ronden.

In de halve finale speelde Winnie gewoon zijn eigen spel, liet Jan de fouten maken en won uiteindelijk, ondanks de 6 handicappunten, met 3-1.

Rian trof Eddy van Weelde, nadat deze achtereenvolgens Colin Lodder en Dennis den Boer had verslagen. Rian kon nog een game winnen, maar moest de andere 3 aan Eddy laten.

De finale werd dus gestreden tussen de twee teamgenoten, die al jaren het enige duo-team van de TTV Papendrecht vormen. Als trainingsmaatjes kennen zij elkaars spel door en door en het zat er wel in dat hier uiteindelijk een 5e en beslissende game gespeeld diende te worden, die met 11-8 eindigde in de bekerwinst voor Eddy van Weelde.