Jan Schoon clubkampioen 5e/6e klassers
2019

Het was voor hem lang geleden dat hij weer eens een beker uitgereikt kreeg, maar op deze openingsavond van de clubkampioenschappen had hij ‘m dik verdiend.

Toernooileider Niek van Westen had het clubkampioenschap voor de 5e en 6e klassers wel voorbereid, maar op deze avond schitterde hij door afwezigheid. Niek zat deze week even bij zijn vrienden in Turkije.

Van alle kanten was getracht om het 7-tal deelnemers uit te breiden naar 8 zodat er 2 poules van 4 gevormd konden worden, maar helaas. Een 7-kamp zou, gezien de gevorderde leeftijd van enkele deelnemers, een te zware wissel op de spelers zijn. Het alternatief werd een poule van 3 met de op papier iets sterkere en een poule van 4 met de zogenaamde zwakkere spelers, daarna kruisfinales.

Poule A
In deze poule met Jan Schoon, Moos Markesteijn en Jan Tillemans zou er dus één speler afvallen. Moos begon tegen Jan S en dolf in 3 games met 11-5, 11-6 en 11-9 het onderspit. Van te voren schatte Jan T in dat hij de afvaller zou zijn en na 2 x 6-11 tegen Moos zat dat er ook wel in. Maar Jan herstelde zich met 7-11, 4-11 en een uiterst nipte 10-12. Moos was toen dus al de afvaller. De slotpartij tussen de beide Jannen liep met 10-12, 11-8, 11-7 en 11-9 het gunstigst af voor Jan Schoon.

Poule B
Deze poule bestond uit de spelers van Papendrecht 10, aangevuld met de nog onervaren George Feijt. George verloor weliswaar zijn 3 partijen, maar kwam in een game tegen Kees Jongkind toch nog op 10-12. Kees hield het bij deze ene overwinning en zag Ina Wiekart ongeslagen naar de finale gaan evenals Herman Erkelens die twee zeges op zijn conto bracht.

Kruisfinales
Poulwinnaar Jan Schoon nam het op tegen Herman en Jan won met 3-1. Aan de andere tafel had Jan Tillemans het, zoals verwacht, weer eens lastig tegen Ina. Met driemaal het kleinst mogelijke verschil (10-12, 9-11 en 9-11) wist Jan het op 3 games te houden.

3e/4e plaats
In deze herhaling van hun poulewedstrijd kwamen er opnieuw 4 games aan te pas. Na 11-3 en 11-9 moest Ina met 4-11 in de 3e game even het hoofd buigen voor Herman, maar antwoordde daarna met 12-10 en behaalde zo de 3e prijs.

Finale
De strijd tussen de beide Jannen werd zwaar bevochten. Na 7-11, 11-9, 9-11 en 11-8 mocht de oudste Jan na 8-11 in de 5e game zijn handen omhoog steken.

Einduitslag 5e/6e klasse:
3e Ina Wiekart