Den Boertjes dubbelkampioenen 2018
16 jan
2018

Dinsdag 16 januari was het weer zover: het dubbeltoernooi. Naar goed gebruik het eerste toernooi na de jaarwisseling.

De inschrijvingen kwamen dit jaar wat moeizaam op gang, maar na een mailtje van de organisatie (ondergetekende) zijn we uiteindelijk toch uitgekomen op een aantal van veertien koppels. Net als bij de clubkampioenschappen gold dat we in ieder geval een nieuwe kampioen zouden krijgen, gezien het feit dat de regerende kampioenen Richard Steenhuisen en Jan Riske niet meer met elkaar speelden deze editie. Hierover later meer.

De veertien koppels zijn ingedeeld in twee 5-mans poules en één 4-mans poule. De uitslagen in de poules waren hierbij als volgt:

In poule A hadden alle koppels twee punten gehaald (!), zodat er geteld moest worden om de uitslag te bepalen. Nadat Harm Hogendoorn alle punten van de koppels geteld had kwamen de volgende uitslagen uit de bus. Op de vijfde plaats eindigdenn Harm Hogendoorn & Moos Markesteijn, opmerkelijk gezien het feit dat Harm zelf de punten geteld heeft J. Op een gedeelde derde plaats eindigden Jan Tillemans & Kees van Blitterswijk. Alsmede Ruud Schoon & Eddy van Weelde, beide koppels plaatsten zich zodoende voor de tussenronde. Kevin Nugteren & Drago Bikarevic plaatsten zich als tweede en zodoende werd het jeugd-duo Colin Lodder & Dirk Imanse eerste in poule A.

In Poule B was het wat gemakkelijker. In verband met een last-minute afmelding werd deze poule omgevormd van een 5-mans poule naar een 4-mans poule. Met nul punten hebben Ron Keereweer & André Voskuijl een vierde plaats verdiend. Samen met Adino Bosch heb ik de derde plaats bereikt en zodoende plaatsten wij ons voor de tussenronde. Regerend kampioen Jan Riske was op zoek gegaan naar een andere sterspeler en kwam zo bij Lieron Viveen uit. In de poulefase bleken Winnie van Rooij & Michelle van der Spek hun echter te sterk. Zo werden de eerste en tweede plek in Poule B ook vergeven.

In Poule C waren de uitslagen ook vrij duidelijk. Met nul gewonnen partijen (!) werd het eerstgeplaatste duo bestaande uit Bas van Oers & Guido Houwing vijfde. Rin Visser & Henk van den Bosch werden met één gewonnen partij vierde in de poule. Met twee gewonnen wedstrijden werd team Richard (bestaande uit Steenhuisen en Koekkoek) derde, waardoor zij zich plaatsten voor de tussenronde. Sterrenduo Max Kornet & Patrick van Vooren werd verassend tweede in de poule en zodoende werden gebroeders Den Boer (ook wel omschreven als Boer-kwadraat) eerste.

Vervolgens was het tijd voor de tussenronde om te bepalen welke koppels door mochten naar de afvalrondes. Ruud & Eddy speelden hierbij tegen Adino & ondergetekende, een partij die wij helaas verloren. Jan & Kees speelden tegen team Richard, waarbij laatstgenoemden aan het langste eind trokken. Zo waren alle plekken in de afvalrondes vergeven.

De eerste wedstrijd in de afvalronde was tussen het jeugd-duo en team Richard. Na een spannende pot, waarbij de koppels elkaar driftig aanstuurden, schakelde team Richard de jeugdspelers uit. Winnie & Michelle speelden vervolgens tegen Max & Patrick. Het laatstgenoemde koppel kon echter geen vat krijgen op het explosieve spel van Winnie & Michelle en schakelde zichzelf zodoende uit. De derde wedstrijd vond plaats tussen Eddy & Ruud en de gebroeders Den Boer. De gebroeders bleven hierbij ongeslagen en gingen door naar de volgende ronde. De laatste wedstrijd was tussen Jan & Lieron tegen Kevin & Drago, uiteindelijk gewonnen door Jan & Lieron.

Finales
De eerste halve finale was tussen team Richard en Winnie & Michelle. Na een overtuigende 3-gamer plaatsten Winnie & Michelle zich als eerste voor de finale en kon Steenhuisen zijn titel niet meer prolongeren.
De tweede halve finale was tussen gebroeders Den Boer en Jan & Lieron. Het ijzersterke spel van de broeders bleek ook nu weer effectief en ook zij plaatsten zich voor de finale. Dus ook Jan Riske kon zijn titel niet meer prolongeren.

De troostfinale was tussen team Richard en Jan & Lieron. Na een eerste gewonnen game van 13-11 in het voordeel van de Richards sloegen Jan & Lieron terug met een 7-11 en pakten daarna ook meteen de volgende game met 11-13. Vervolgens pakten zij ook de laatste game met 9-11 en eindigden zo als derde, waardoor team Richard helaas net buiten het podium viel.

De finale was een lange partij in 5 games tussen Winnie & Michelle en de gebroeders Den Boer. Winnie & Michelle pakten de eerste game met 11-9, maar de broers sloegen terug met 8-11 in de volgende game. Vervolgens pakten Winnie & Michelle de derde game met een overtuigende 11-4. De broers gaven echter niet op en herpakten zichzelf met een 13-15 in de vierde game. Uiteindelijk pakten ze de laatste game uiterst nipt met 10-12. Hierdoor hadden we dus een nieuw koppel dat zichzelf dubbelkampioen 2018 kan noemen: Davey en Dennis den Boer !