Jeugd kersttoernooi 2017
21 dec
2017

Met een moment van stilte en een kaarsje in het raam ter nagadachtenis aan Jan van Dalen werd dit toernooi aangevangen.

Dan, zoals het gaat in het leven, werd er overgegaan tot de orde van de dag. Voor het toernooi hadden zich 14 deelnemers ingeschreven, Spelend van promotieklasse tot beginner. Zoals gebruikelijk is, wordt dit toernooi gespeeld met handicap. Dat betekende een verschil van maar liesft 7 punten bij aanvang van elke set tussen de hoogst en laagst spelende deelnemer.

Gespeeld werd er in 2 poules van 7 deelnemers. In de eerste ronden waren en geen verrassingen. In poule 1 waren het de hoofdklasse spelers, Colin Lodder en Dirk Imanse, die zich probleemloos wisten te plaatsen voor de kruisfinales. Hoewel de laatste wedstrijd in de poule tussen Dirk en Colin verrassend werd gewonnen door Dirk in 3 games, 12-10, 8-11 en 7-11.

In Poule 2 was het Ruben Singerwald die zich ongelsagen wist te plaaten voor de kruisfinale. Om plek 2 in de poule werd gestreden door 3 deelnemers, Roberto den Hertog, Luuk Krijgsman en Thomas Akerboom wisten in de poulefase elk 4 partijen te winnen. Dus was het onderlinge resultaat bepalend voor wie door zou gaan naar de kruisfinale. De wedstrijdleiding maakte gebruik van de pauze, drinken en koekjes/snoep stond klaar voor de deelnemers in de kantine, om uit te rekening wie aan het langste eind zou trekken. Met 1 game meer winst dan zijn concurenten wist Roberto door te dringen tot de kruisfinales.

Ivm de zeer jeugdige leeftijd van enkele deelnemers werd voor aanvang van de kruisfinales alle deelnemers bedankt voor hen inzet. De kerstvrouw, ja ook dit jaar was zij weer aanwezig, deelde aan elke deelnemer een herinneringsmedaille uit:
Luuk Krijgsman, Thomas Akerboom, Ruben Helder, Jesse Hooglander, Joas de Keijzer, Mees Boer, Daan Krijgsman, Arfan Mahmud, Yannick Peters en Bram Korevaar: bedankt voor jullie deelname en inzet want zonder jullie is er geen toernooi.

De eerste kruisfinale ging tussen Roberto en Dirk. Hoewel Roberto vocht als een leeuw en zich kranig weerde kon hij ondanks de 3 punten voorsprong geen potten breken tegen Dirk, 9-11 en 9-11 waren de gamestanden. De tweede kruisfinale tussen de teamgenoten Ruben Singerwald en Colin Lodder was spannender. Dit was ook 1 van de weinige wedstrijden welke begon met een gelijke stand, 0-0. Colin wist de 1e game te winnen met 9-11. Ruben wist zich in de 2e game goed terug te knokken en sloot deze met 11-8 winnend af. De 3e game zou dus beslissend zijn voor wie de finale ging spelen. Met een verschil van 4 punten wist Colin de strijd in zijn voordeel te slechten, 7-11.

De strijd om de plaatsten 3 en 4 ging tussen Roberto en Ruben. Ook in deze wedstrijd kreeg Roberto 3 punten voorsprong per game tegen de in de promotieklasse spelende Ruben. De 1e game verloor Roberto met 8-11. In de 2e game rechtte hij zijn rug en met schitterend spel trok hij deze set naar zich toe, 11-9. Een beslissende 3e game zou de doorslag geven en met het kleinst mogelijke verschil , 11-9, wist Ruben de wedstrijd naar zich toe te trekken.

De strijd om de plaatsten 1 en 2 ging tussen de teamgenoten Dirk en Colin. Ook deze wedstrijd werd met een gelijke stand, 0-0, begonnen. Dirk wist in het begin van de 1e game nog enige tegenstand te bieden. Toen Colin eenmaal een gaatje van 3 punten had geslagen was Dirk zijn verzet gebroken. De setwinst ging met 6-11 naar Colin. Ook in de 2e game kwam Dirk al snel op enkele punten achterstand en was het voor hem vechten tegen de zo gehete bierkaai. Hij verloor ook de 2e game, 3-11 en wist zo beslag te leggen op de 2e plaats.
Het toernooi werd gewonnen door Colin Lodder. Hij wist dit jaar bijna alle toernooien bij de jeugd te winnen. Alleen de winst van het junior-seniortoernooi moet hij laten aan Roberto.
Eindstand:
1e    Colin Lodder
2e     Dirk Imanse
3e     Ruben Singerwald
4e     Roberto den Hertog
Ook dit jaar werden de prijzen uitgereikt door de kerstvrouw.

Namens de jeugdcommissie
Simon van Sintmaartensdijk.

Dit was vooralsnog het laatste jeugdtoernooi dat Simon heeft geleid, i.v.m. zijn drukke werkzaamheden heeft hij aangegeven te stoppen met toernooien. Gelukkig heeft Michelle van der Spek zich gemeld als zijn opvolger.
Bedankt Simon en bedankt Michelle !