Lieron Viveen clubkampioen
17 dec

Door Bas Hardenberg

Zo dat waren ze dan weer, de clubkampioenschappen van 2017. Laatste toernooi, eerste stukje van mij. Voor de clubkampioenschappen van de hoogste klassen (tweede klasse en hoger) hadden we dit jaar een deelnemersveld van 15 gemotiveerde spelers. Helaas schitterde de regerende clubkampioen Richard Steenhuisen door afwezigheid en zouden we dus, hoe dan ook, een nieuwe clubkampioen krijgen aan het einde van de avond.

In eerste instantie heb ik dus drie 5-mans poules voorbereid met een systeem waarbij de twee beste derde spelers door zouden gaan naar de volgende ronde. Echter na enig beraad, vreesden we dat de 5-mans poules, met zo’n tien wedstrijden per poule, teveel tijd in beslag zou nemen. Hierop inspelend hebben we gauw vier 4-mans poules in elkaar gezet waarbij Annika Mars een wildcard verdiende en mocht meedoen aan het toernooitje.

Poule A werd gevormd door Colin Baldé, Kevin Nugteren, Guido Houwing en Annika Mars. Deze poule-indeling heeft echter voor weinig verassingen gezorgd, misschien enkel dat Kevin van Guido heeft gewonnen. Zo zijn dus de eerste twee doorgegaan naar de volgende ronde: Colin en Kevin.

Poule B bestond uit Lieron Viveen, Davey den Boer, Dennis den Boer (broederliefde) en de winnaar van de vorige week gespeelde clubkampioenschappen: Adino Bosch. Lieron won, niet geheel vanzelf, alle vier z’n potjes en werd zo eerste van poule B. De strijd der Boeren tussen Davey en Dennis was een langdurig proces. Hierbij trok Dennis in een vijf-setter met 13-11 aan het langste eind. Verder wonnen de broers beiden van Adino en zodoende werd Dennis dus tweede in poule B.

In poule C zaten Winnie van Rooij, Bas van Oers, Hanno van Sintmaartensdijk en Erwin Verhaert. Daar Winnie zijn drie potjes won en Bas enkel van Winnie verloor, werden zij eerste en tweede. In de laatste wedstrijd won Erwin, met gloednieuw anti-rubber L, van Hanno. Hierdoor eindigde Hanno als vierde en Erwin werd derde in poule C.

In poule D (ook wel poule des doods genoemd) zaten Harm Hoogendoorn, Dinh Duc Dao, Ruud Schoon en ondergetekende. De uitslagen in deze poule waren niet erg spannend: Harm eerste, Dao tweede, Ruud derde en ik helaas vierde. Ruud wist het, met een jaar lang zonder training, zijn opponenten echter toch weer lastig te maken.

Vervolgens was het tijd voor de kruisrondes, waarbij zoals vermeld de eerste en tweede van elke poule door gingen. De eerste wedstrijd was tussen Colin en Dao. Na drie sets gepaard met veel amicaal geweld trok Dao de wedstrijd naar zich toe en eindigde het toernooi voor Colin. De wedstrijd tussen Kevin en Harm leek van te voren al beslist. En wat bleek? Dit was ook het geval. Kevin wist echter wel de tweede set naar zich toe te trekken, maar dit was helaas toch onvoldoende voor de winst. De derde wedstrijd was tussen Lieron en Bas v O. Met enige overtuiging won Lieron deze wedstrijd in drie sets en ging door naar de kruisfinales. De laatste wedstrijd was tussen Dennis en Winnie, waarbij laatstgenoemde lekker aan het prijsschieten was. Zodoende trok Winnie de partij overtuigend naar zich toe en ging ook door naar de volgende ronde.

In de kruisfinales werd dus bepaald wie zich kwalificeerde voor de finale en wie genoegen moest nemen met de troostfinale. De eerste wedstrijd was tussen Dao en Harm. Beide heren waren elkaar al tegengekomen in de poule-fase en wisten dus ongeveer wat te verwachten. Ook nu weer bleek Harm te sterk voor Dao en Harm was dus als eerste geplaatst voor de finale. De tweede wedstrijd was tussen Lieron en Winnie. Gedurende de avond was Lieron eigenlijk de eerste tegenstander van niveau voor Winnie. Dit bleek toch weer even wennen. Zo wist Lieron in een drie-setter de wedstrijd naar zich toe te trekken en waren de finalisten bekend.

De troostfinale tussen Dao en Winnie duurde maar drie setjes. De uitslagen waren als volgt: 11-13, 7-11 en 9-11. Helaas voor Winnie werden alle sets gewonnen door het toernooibeest Dao. Dao werd zodoende derde en Winnie viel net buiten het podium.

De finalisten wisten het een stuk spannender te maken. Beide heren wonnen om de beurt een set. Na een eerste 11-5 voor Lieron sloeg Harm terug met een overdonderde 11-2. Vervolgens sloeg Lieron weer terug met 11-4 en wist Harm de volgende set met 11-9 naar zich toe te trekken. De laatste set van de avond wist Lieron naar zich toe te trekken met 11-7.
Hiermee hebben we dus een nieuwe clubkampioen: Lieron Viveen.